Після того як 5 лютого 2019 року ГПУ відкрила кримінальне провадження стосовно голови Політради партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ‒ ЗА ЖИТТЯ Віктора Медведчука через розроблений та оприлюднений ним План-концепцію врегулювання кризи на Південному Сході України, стало зрозуміло: щоб припинити спроби мирного врегулювання конфлікту, влада готова до будь-яких дій, зокрема й дій неправового характеру.

«Якщо лінгвістично-семантична експертиза засвідчить, що Медведчук або хтось інший надає своїми заявами інформаційну підтримку завданням і практичним діям терористичних організацій на тимчасово окупованих територіях, тоді слідчий прийме рішення процесуального характеру», ‒ процитувало генерального прокурора України Юрія Луценка інформагентство «Інтерфакс-Україна» 6 лютого 2019 року.

Заяву генпрокурора про необхідність проведення експертизи, яку він зробив наступного дня після відкриття кримінального провадження, представники правоохоронних органів, мабуть, розцінили як пряме керівництво до дії, забувши, що вони покликані служити не владі, а державі та діяти виключно законними методами.

Як відомо, 21 лютого 2019 року Шевченківський районний суд м. Києва, розглянувши клопотання старшого слідчого Головного слідчого управління СБ України, ухвалив рішення про призначення лінгвістичної експертизи у кримінальному провадженні № 42019000000000273 від 5 лютого 2019 року за ознаками скоєння кримінальних злочинів, передбачених частиною першою статті 110, частиною першою статті 111 КК України (справа № 761/7119/19).

Згідно з ухвалою суду, експерти Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України і Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз СБ України мають дати оцінку висловлюванням голови Політради ОПОЗИЦІЙНОЇ ПЛАТФОРМИ ‒ ЗА ЖИТТЯ Віктора Медведчука, який оприлюднив на з’їзді партії План-концепцію врегулювання кризи на Південному Сході України, виходячи з наданого слідством відеозапису.

На сумнівну законність цього судового рішення вказує та обставина, що, крім експертизи висловлювань Віктора Медведчука, експерти мають відповісти на питання, «яке визначення мають терміни “публічні заклики до зміни меж території України”, “публічні заклики до зміни державних кордонів України”, “розпалювання національної, релігійної ворожнечі”», які є диспозитивними ознаками кримінальних правопорушень за статтею 110 («Посягання на територіальну цілісність і недоторканність України») і статтею 111 («Державна зрада») Кримінального кодексу України. Таким чином, експерти мають здійснити тлумачення положень закону, однак з огляду на статтю 242 КПК України не допускається проведення експертиз для з’ясування питань права.

Виникає питання: слідчі Головного слідчого управління СБУ не знають норм Кримінального кодексу України або ж необхідність експертизи положень кримінального закону пов’язана з планами витлумачити їх «під справу» Віктора Медведчука? У будь-якому випадку навмисність дій та упередженість слідчого ‒ це доконаний факт, на що красномовно вказують і такі обставини.

Раніше, 15 лютого 2019 року, Шевченківський районний суд м. Києва відмовив тому ж слідчому СБУ в проведенні експертизи висловлювань Віктора Медведчука, оскільки слідчий клопотав про проведення лінгвістичної (семантико-текстуальної) експертизи не відеофайлу з оригінальним текстом виступу голови Політради ОПОЗИЦІЙНОЇ ПЛАТФОРМИ ‒ ЗА ЖИТТЯ, а протоколів, складених слідчим з огляду відеозаписів. Суд роз’яснив слідчому види лінгвістичних експертиз, зокрема їх поділ на експертизу писемного мовлення й усного, по суті, вказавши, що у разі проведення експертизи вона буде проводитися стосовно не Віктора Медведчука, а слідчого, який складав протокол огляду відеозапису.

В ухвалі від 15 лютого 2019 року суд вказав, що «ініціатор клопотання просить поставити перед експертом запитання щодо висловлювань осіб, які зафіксовані слідчим у протоколах огляду відеозапису виступу, зафіксованого у файлі videoplayback.mp4. Виходячи з викладеного, клопотання слідчого не відповідає положенням статті 244 КПК України, з огляду на зазначений слідчим вид експертного дослідження, воно має бути проведене у межах цього кримінального провадження. Таким чином, відповідно до частини четвертої статті 244 КПК України слідчий суддя, встановивши, що клопотання подано без додержання вимог частини другої цієї статті, доходить висновку, що зараз клопотання підлягає поверненню слідчому» (справа № 761/6566/19).

Що стоїть за цим клопотанням слідчого СБУ ‒ черговий ляп і некомпетентність наших слідчих органів або ж умисна спроба фабрикації справи з метою притягнення до кримінальної відповідальності невинної людини, а також небажання надати експерту повний оригіналний відеозапис виступу Віктора Медведчука, який грунтується на нормах Конституції та законів України?

Після невдалої спроби СБУ підсунути експертам замість відеозапису виступу В. Медведчука протокол огляду цього відео, слідчий змушений був знову клопотати про проведення експертизи, але цього разу ‒ про проведення експертизи відеозапису виступу політика.

На абсурдності та незаконності клопотання слідчого СБУ про проведення експертизи висловлювань Віктора Медведчука в Українському науково-дослідному інституті спеціальної техніки та судових експертиз СБ України (він підвідомчий Службі безпеки України, що не виключає можливість використання його для тиску на опозиційного політика) вже акцентувала увагу політична партія ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ‒ ЗА ЖИТТЯ. У партії підкреслили, що розцінюють такі дії як політичні репресії стосовно голови Політради, як помсту за його принципову і послідовну позицію щодо мирного врегулювання конфлікту на Сході України.

Що далі, то більше. 25 лютого 2019 року Шевченківським районним судом м. Києва прийнято нову ухвалу у справі № 761/7119/19, яка виправляє в ухвалі слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 21 лютого 2019 року деякі «описки».

Зокрема, виправляючи «описки», суд виклав третій абзац резолютивної частини ухвали від 21 лютого 2019 року в такій редакції: «Проведення експертизи доручити експертам Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України». Таким чином, з рішення суду про проведення експертизи виключено Український науково-дослідний інститут спеціальної техніки та судових експертиз СБ України, він уже не згадується. Прибрати з ухвали суду одного з суб’єктів проведення експертизи ‒ чи не занадто це для виправлення «описки»? Виправлення описки в ухвалі суду ‒ замість слів «судово-медичну експертизу» правильним вважати слова «судово-лінгвістичну експертизу» ‒ залишимо без коментарів.

Більш того, після маніпуляцій слідства ‒ спроби відправити на експертизу власний протокол огляду відео замість оригінального відеозапису виступу Віктора Медведчука ‒ вже викликають сумнів і достовірність відеофайлу, який підлягає експертизі, і технічне невтручання в нього.

Аналізуючи зазначені судові рішення та ініціативи слідства, можна зробити висновок про замовний характер справи щодо Віктора Медведчука, ну а спроби сфабрикувати докази провини голови Політради ОПОЗИЦІЙНОЇ ПЛАТФОРМИ ‒ ЗА ЖИТТЯ, на жаль, очевидні.

Очевидний і поспіх при «пошитті» справи проти опозиційного політика, як і те, що це призводить до грубих помилок, внаслідок чого органи досудового слідства вийшли самі на себе. А з точки зору кримінального права їхні дії кваліфікуються за частиною першою статті 14, частини другої статті 372 КК України ‒ підготовка до притягнення завідомо невинного до кримінальної відповідальності, поєднаного з обвинуваченням у вчиненні особливо тяжкого злочину, пов’язаного зі штучним створенням доказів обвинувачення і фальсифікацією.

Політична партія ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ вимагає притягнення до кримінальної відповідальності осіб, винних у фабрикації кримінальної справи проти голови Політради партії Віктора Медведчука.

Партія ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ

Останні записи